l.o.v.e_m.y.s.e.l.f

My photo
i am who i am...i blog about everything and anything! this is where the contemporary life meets motherhood, yeah!

Saturday, October 22, 2011

Nak Bersenam Tak Mampu Nak Buat so Bersauna jew!

Salam mommies....
sibuk berhujung minggu ke? hurmmm....hari nie rasa cam nak share sikit lah...yelah sejak akhir-akhir nie aku dah lama tak share pe pe....sibuk sangat! lagipun banyak sangat things happen yang mengacau hidup aku yang harmoni.....anyway!have uols thinking bout bersauna? skang aku dah susah nak pi bersauna sebab kesuntukan masa...masa mencemburui kita!(ayat2 cliche bagi setiap pengerusi majlis maupun pengacara tv)....tapi tell uols sauna nie is gud n lots of benefits...

so, istilah "Sauna" ni sebenarnya dalam bahasa antarabangsa i tell u...auwww!, tapi kalau dalam bahasa melayu kita nie.. kita panggey "Mandi Wap".if mat mat n minah minah Saleh lebih suka panggil "Sweat bath" well.......Bagaimanapun bagi kita orang melayu ni, kalau mandi peluh bermakna macam orang-orang dulu la....kerja kat ladang....sungguh-sungguh
punya dok membanting tulang sampai becerau-cerau peluh kluaq....

Tapi bagi orang sekarang ni mana nak cari dah yang mau buat kerja lagu tuh!
balik pejabat dah teleleh tidor. Ada tanah di halaman rumah luas sekangkang kera, bila naik rumput lalang... kelam kabut cari orang untuk mesin(no phone pak mad mesin ade if korang nak).... Kalau nak gunting tak larat nak mengcangkung.. sat lagi malam.. bini pulak dok jadi mangsa ..kena dok picit belakang tok laki, sakit sana...sakit sini...Muga tok laki la ni manja-manja, tak besa kerja berat....kerja berat takut reput tulang...(tuh sah petanda esteoperosis....anlene nak beli mahai sangat!)

Sauna ni sebenar adalah satu amalan oleh orang eropah sejak 2000 tahun lalu!
cuma kengdiannya...baru masuk ke Nusantara.Tapi ramai di kalangan kita tak tahu kebaikkan bersauna.Sebenarnya bersauna ni amat baik untuk kesihatan...lebih lagi untuk kaum 'pompuan' macam kita2 nie.....Oleh kerana masyarakat kita di Malaysia ni kurang mendapat penerangan tentang kebaikan bersauna, jadi agak asing le sikit.

tapi antara kita bersauna dengan Mat Saleh bersauna jauh berbeza ler...depa tuw sauna
hanya gunakan air kosong je mana lah nak dilawan cara kita sauna.....Lepas tu dorang bersauna dalam satu bilik yang agak besar di mana pompuan lelaki campur sekali (Haram beb...unless korang sauna2 ngan laki korang...tapi takut sauna ke laut...peluh lain jadinya).....

Tapi kita lain sikit orang melayu nie... bersauna sama ada dalam satu bilik kecil untuk sorang ataupun dalam kebinet sauna.Satu perkara lagi kita ni dah sedikit terikut dengan orang jawa, dimana kita campur berbagai jenis herba untuk lebih berkesan.... akar apa tak buh daun apa tak campak...smua untuk penambahbaikan badan....

Jadi kalau uols pompuan boleh bersauna sebulan 2 kali....dah kira ok
le tu. Kalau setakat dua kali sebulan...tok laki tak bagi, zhalim nama nya!yelah sama-sama keja...balik dah tukaq shift plaks...bergelut ngan hal ehwal umahtangga....if laki tolong ok lah...lega if yang tak tuh penat ler gaks kan.......takkan nak relek untuk kesihatan takkan tak boleh kut?!!!kan bila bini solid....tok laki jugak dapat manfaatnya!
  
tapi mana yang pompuan yang ada duit lebih sikit...boleh buat di rumah aje.....Cuma beli kebinet sauna ataupun bina bilik sauna sebesar bilik jamban....dan lakukannya sendiri di rumah. Tapi jangan guna jamban yang sedia ada, sebab nanti bukannya setakat wap air....dengan wap taik pun naik.

Satu lagi perkara yang pentingnya, periuk untuk nak buat rebusan
herba...uols pompuan kena beli yang khas sahaja! sebabnya satu dari tujuan bersauna menggunakan herba adalah untuk "Sari rapat" (jangei di tanya ghapo dia).Jadi kalau ngko orang guna periuk yang hari-hari di gunakan untuk masakan Masak lomak cili padi....katakan, takut tak jadi "sari rapat" tapi jadi "sari lompat".....sebab kena wap cili padi!!!

Apakah kebaikan "BerSauna"? tak apa, seniri tanya.... seniri
jawap.Kebaikannya adalah untuk.....Pertama,mengempeskan perut yang gendut lebih-lebih lagi bagi pompuan yang pernah melahirkan anak. Kedua adalah untuk mengurangkan lemak-lemak di peha....sampai berjalan pun dok tersagat kiri kanan. Ketiga adalah untuk menghilangkan rasa sengal-sengal dalam badan and last but not least.....(pergh!) adalah untuk memberi kesegaran.

Siapakah yang paling elok bersauna?......seniri tanya,seniri jawap lagi.....
Bersauna ni sebenarnya.......semua perengkat orang molek belaka.Sebabnya dengan bersauna.....uols telah merangsang pengeluaran peluh.Jadi apabila peluh di rangsang keluar maka, sisa kekotoran akan keluar bersama peluh......dan secara tak langsung suhu badan pun di rangsang untuk mencapai 37 C.Jadi kulit menjadi sehat dan segar. muka pown nampak lah merah-merah skit....(simpan je blusher boobi brown kau tuh...)

Antara mereka yang digalak-galakkan bersauna...ialah pompuan lepas bersalin dan
orang yang telah berumur! Tapi bila kita cakap tentang "BerUmur" ni....subjektif sikit. Sebabnya, apa benda yang nak kita jadi kan kayu pengukurnya bagi menentukan seseorang itu telah berumur? Senang cakap macam ni le....., bagi orang pompuan "BerUmur" bila mencecah 30'an...manakala bagi lelaki pulak bila mencecah 55'an.Sebabnya orang lelaki lambat baliaq...jadi lambat le berumur! wakakkaka!

Sebenarnya individu itu sendiri yang sedar dirinya dah berumur atau tidak,
berdasarkan daripada aktiviti harian.... senang je...uols nak tau berumur or tak berumur...cuba observe biler uols buat sesuatu pekerjaan yang berat and buat keja lebih skit....perasan tak peluhnya tidak keluar sebanyak mana zaman muda-muda....(Kalau yang keluar melalui bawah ketiak.....hat tu tak kira no!).Jadi apabila peluh kurang keluar bermakna metabolisma dalaman nya dah lemah.Jadi orang macam ni perlu bersauna untuk mengeluarkan peluh.

Peluh ni kengkadang kena di rangsang untuk keluar, bukannya sebab
apa.....sebabnya liang peluh dah tersumbat.Tersumbat disebabkan oleh beberapa perkara......antara di sebabkan oleh penggunaan deodoran, sebab lain sekitaran yang penuh dengan debu dan asap lori dan bas. tambah aku nie dok rajin kluaq marketing....terdedah pada banyak risiko liang roma tersumbat!
so aku rasa panjang lebar aku mengexplain kat ataih nuh pasal kebaikan bersauna...memandangkan aku bukan ade sangat masa nak pi sauna kat salon2 macam dulu...aku pown beli ler bendalah nie.....he he he......
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
sauna pant....yeay!!!! agak2 dua kali pakai muat tak balik jeans size 26

 aku bersauna bukannya nak bagi selim melim macam posh spice hatta kate moss tuw..tuh dah kuruih tahap kedekiang...(betoi salah orang kedah kata kuruih kedekiang...,lantak!) tapi dalam bahasa yang standard...kurus kering...tapi aku bersauna sebab nak hilangkan stress.... lagipun its good for ur water retention....naik kan seri muka sb blood circulation dah cun...xde nak block2 laie....for sure tak nak lah  berkedut giler sebelum berumur....kan aku dah kata aku nak tua dalam anggun!kellllasssssssssss......!

Ok....le nak berhenti mengarut dulu ..dah penat.

No comments:

Post a Comment