l.o.v.e_m.y.s.e.l.f

My photo
i am who i am...i blog about everything and anything! this is where the contemporary life meets motherhood, yeah!

Friday, July 15, 2011

~Ajal Maut Jodoh Pertemuan di tangan Allah~

nie cerita betoi okay...so leh amik iktibar neh!

One day aku ada nak setelkan satu urusan kat sebuah bank..so apabila sampai kat bank nie aku tengok ramai sangat orang dok kerumun macam semut dok hurung gula...nie mesti ade apa apa nie...siap ngan polis sentri one two jaga polis mati pencuri jaga  bagai...so cam suspen2 ler jugak kan... ingat kan ader robbery ke hapa! so biler aku masuk and terus aku nonong nak ke banking hall tetiba mr.jaga tuh cakap.... 

mr. jaga     : maaf akak yang chumil (hehehehe! owh apakah...) hari ni akak tak boleh wat urusan kat tingkat atas...hanya kat bawah...
aku              : eh knapa pulak? saya nak bank in cheque ajew......
mr. jaga     : if nak akak leh jumpa exec kita kat bawah sana...

dengan muka yang sikit kecewa, aku pi lah cari memana exec yang aku kenal...nasib baik aku memang selalu berurusan kat bank nie so tak lah kekok mana....so aku tuju ler kat sowang nie...

aku              : ehh...napa reramai nie? ade pesta apakah?
exec tu       : eiii...faten! ngeri nie taw tadi de customer cina mati...
aku              : aisshhhh lagu mana macam tuh? awat nya?
exec tu    : kita orang pun mula2 macam heran kenapa apek nie tak bangun2 biler pi dekat rupanya dah biru sejuk dah mayat ye hah!  uishhh...
aku          : aduhaiii....tak leh nak stay back ler korang sebab kot nanti de lagi customer tuh dok menunggu sebab no tak panggey2....huwaaaaa

so tak per aku setelkan semua2 keja n trus berlalu dengan anggunnya...<---- nak jugakkkkk!!

sambil berjalan aku terfikir....tapi de ke korang terfikir apa yang aku fikir?? if kita kat tempat uncle tuh...sure kita pown tak expect kan yang kita akan mati kat situ...and aku pown percaya korang sure terdetik.... dimanakah kita akan mati?? keadaan yang bagaimana? yang pasti dah bersediakan kita??

tapi tu lah kan setiap apa yang kita rancang semuanya sebenarnya telah ditentukan....aku suka nak kaitkan dengan satu ayat dalam surah yaasiiinn....

Biasanya setiap malam juma’at datang, aku akan sedaya mungkin mewajibkan diri aku untuk membaca surat Yasin, karena didalamnya ada kalimat yang sangat aku sukai, yang getarannya sanggup mengisi relung hati aku yang kadang kosong dan hampa, yang petikannya sanggup membuat jiwa aku yang lemah kembali kuat, yang keheningannya bak lembah yang hijau menyejukan, bukit tertutup kabut, yang liukannya bak lilin cantik yang temaram menerangi jiwa jiwa yang mencari cahaya … :)

Kalimat ini adalah semangat dan janji ALLAH agar kita semua tidak  berputus asa, dan percaya bahwa ALLAH TIDAK pernah ingkar janji, bukankah tidak ada penderitaan yang abadi, dan bahagia juga tidak abadi kan :) aku sure korang pown perasan ayat nie...




Innamaa amruhuu idzaa araada syai-an ay yaquula lahu kun fayakun, Fa subhaanal ladzii bi yadihii malakuutu kulli syai-iw wa illaihi turja’uun..

bermaksud : Sesungguhnya apabila ALLAH menghendaki sesuatu terjadi, DIA berkata “JADILAH” maka jadilah ia, maha suci ALLAH yang ditangganNYA kekuasaan atas segala sesuatu dan kepadaNYA lah kamu dikembalikan.

siyesly biler aku fikir2 balik in this transitory life cukupkah bekalan aku nak bawa ke dunia yang abadi? dunia yang hakiki?


makkah-mecca-saudi-arabia-hajj-pilgrimage
Ya Rabbi, Berilah kesempatan ku berkunjung ke Tanah Suci mu......


nota: ishhh tetiba buang tabiat kah aku menaip pasal mati? mau matikah? tapi tak per bukan kah mengingati itu bagus...!

No comments:

Post a Comment