l.o.v.e_m.y.s.e.l.f

My photo
i am who i am...i blog about everything and anything! this is where the contemporary life meets motherhood, yeah!

Saturday, August 27, 2011

Hati Ragu. Istikharahlah!


Salam...
Entah mengapa kadang-kadang hati bagai terbahagi dua...walau tak nampak belahan secara zahirnya tapi Allah Maha Mengetahui..Itulah maknanya hati ini bukan milik aku tapi milik Sang Pencipta..
Lalu, bila hati mula tak ketahuan punca membuat keputusan maka beristikharah lah....
Perihal solat istikharah ialah apabila seseorang yang menghadapi sesuatu soal yang bersifat mudah, sedang ia sendiri masih ragu-ragu mana sebaiknya dilakukan, maka di sunatkan mengerjakan solat yang bukannya wajib.
- Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar pukul 2 pagi). Bagaimana pun boleh dilakukan pada bila-bila masa dalam waktu yang di haruskan sembahyang contohnya selepas maghrib.
- Niatnya “Sahaja aku sembahyang sunat istikharah dua rakaat kerana Allah ta’ala”
- Dalam rakaat pertama selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Kafirun atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
- Dalam rakaat kedua selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Ikhlas atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
actually istikharah sinonim sangat biler kita nak buat pemilihan jodoh tak kira lah laki atau pompuan..if kita tanya para ustaz or ustazah macamana nak pilih pasangan hidup ((especially yang ramai pilihan lahhhh)) sure derang akan kata buat istikharah...
Weelll, sebenarnya istikharah bukanlah semata-mata untuk pencarian jodoh tapi skopnya lebih luas....sebenarnya penting sangat beristikharah dalam kehidupan harian....biler beristikharah kita sebenarnya tanya pada Dia apa yang terbaik kita perukan dalam hidup yang sememangnya kompleks sangat niee....even uols nak beli rumah, tak tau nak beli banglo  2 3 or 4 level...boleh buat istikharah....hurm! or uols nak beli kereta baru tambah skang nak raya makanya tak tahu mana nak pilih lancer or civic, why not buat istikharah!...or even nak melabur pun boleh buat istikharah! thats the beauty of Islam....setiap masalah ada jalan penyelesaian kan?
dilemma.jpg
totally in dilemma!
p/s: biler hati dalam dilema, hanya Allah tahu jawapannya! jadi tanyalah Dia apa penyelesaian setiap kebuntuan....

No comments:

Post a Comment